Ratunek dla sierpeckiego PKP? |
2004-07-21 |
Planowane połączenia szynobusowe Od 1 czerwca tego roku przestały jeździć pociągi osobowe na trasie Sierpc-Nasielsk, od grudnia zmianie ma ulec też połączenie z Toruniem - kolej będzie funkcjonować jedynie na trasie Toruń-Lipno. Właśnie tej sytuacji dotyczyło spotkanie z Marszałkiem województwa mazowieckiego, Adamem Struzikiem, które odbyło się w miniony piątek (16 VII) w sierpeckim Starostwie Powiatowym. Poza sierpeckim starostą Pawłem M. Amborem, wzięli w nim udział: v-ce starosta płoński Jan Mączewski, v-ce starosta lipnowski Przemysław Kęsicki, wójtowie gmin zainteresowanych bezpośrednio przywróceniem połączenia, przedstawiciele związków zawodowych kolejarzy, a także Krzysztof Rytel, dyrektor Centrum Zrównoważonego Transportu. Urząd Miejski reprezentował zastępca Burmistrza, Zbigniew Leszczyński. Przy omawianiu kwestii przywrócenia połączenia, zwracano uwagę na fakt, iż funkcjonujący przed 1 czerwca rozkład jazdy był źle ułożony, co w efekcie spowodowało spadek zainteresowania podróżnych tą linią. Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się, że bez dopasowania rozkładu do potrzeb dojeżdżających uczniów i pracowników, wprowadzenie choćby najtańszego środka lokomocji, nic nie zmieni. Od początku czerwca uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. Nie trudno wysnuć wniosek, że może to być ostatni krok przed całkowitą likwidacją - analogicznie do połączenia Sierpc-Płock, zawieszonego w styczniu 1996 roku. Marszałek Struzik przyznał, że na decyzję o zlikwidowaniu połączenia kolejowego wpłynęły dane zebrane przez PKP. - Z tych materiałów wynika jasno, że ta linia nigdy nie będzie na siebie pracowała. Nawet nie będzie minimalnie deficytowa - tłumaczył. Jednak zapowiedział, że trwają prace nad powołaniem spółki przewozowej, w której samorząd miałby wpływ na funkcjonowanie kolei regionalnych - koleje miałyby 49% udziałów, większość zaś samorządy. Umożliwiłoby to przywrócenie i utrzymanie, między innymi, połączenia Sierpc-Nasielsk. Ogólnie, panowała zgodność, że istnienie tej linii jest konieczne. Okazuje się, że po zawieszeniu połączenia pracę może stracić 200 osób, ponadto majątek kolei ulegnie dewastacji i zostanie rozkradziony, tak jak stało się to na innych zlikwidowanych trasach. W podobnym duchu wypowiadał się Krzysztof Rytel, twierdząc, iż PKP w wielu przypadkach zaniża dane,by wykazać nierentowność połączeń. Po raz kolejny poruszono kwestię zakupu szynobusów, które obsługiwałyby wahadłowo trasę Toruń-Warszawa (Sierpc byłby wówczas stacją przelotową). Sama eksploatacja takich pojazdów nie jest kosztowna, jednak cena jednego to około 2 mln złotych, więc pomoc władz wojewódzkich byłaby nieodzowna. Jednak, jak zaznaczył Adam Struzik, w finansowanie przedsięwzięcia powinny zaangażować się także powiaty przez które przebiega linia - zarówno te z naszego województwa, jak też z kujawsko-pomorskiego. Na dzień dzisiejszy wszystko zapowiada się dość obiecująco. Nasi związkowcy już rozpoczęli rozmowy z przedstawicielami władz sąsiedniego województwa, jest przygotowana propozycja rozkładu jazdy (razem z petycją o zachowanie połączenia będzie przedłożona 22 VII Marszałkowi Struzikowi), sporządzono też listę terenów, których przekazanie dłużnikom uregulowałoby także tę sprawę. Uchwałą Sejmiku Wojewódzkiego spółka z PKP została już powołana. Ze stanem istniejącej infrastruktury kolejowej na trasie Sierpc-Nasielsk, poza Adamem Struzikiem zapoznał się także wicemarszałek Bogusław Kowalski. Teren powiatu sierpeckiego jest uznawany za odpowiedni do inwestycji, co rokuje nadzieje na, nie tylko podtrzymanie funkcjonowania linii kolejowej, ale także jej rozwój. Wprawdzie obecnie na pierwszym miejscu, jako miejsce inwestycyjne znajdują się Siedlce, jednak tam cały czas nie ma porozumienia ze związkami zawodowymi - ten problem zaś w Sierpcu nie istnieje. Wszystko rysuje się raczej optymistycznie. Choć trzeba przyznać, można to było zrobić kilka lat temu, kiedy zaplecze techniczne nie było zdewastowane i doskonale funkcjonowało. Teraz trzeba tylko czekać na rozwój wydarzeń. Od razu nasuwa się też pytanie, czy przywrócone zostaną połączenia z Brodnicą i Płockiem. Jednak ta sprawa nie jest wogóle omawiana i nikt nie zamierza jej poruszać - przynajmniej w tej chwili - na razie najważniejsze jest podtrzymanie jeszcze istniejących połączeń. Tagi: PKP Sierpc
Tomasz Krukowski
Komentarze do artykułu: [15]
zibi
2007-06-17 14:30:28 - ostatnio znowu pojechalem do rodziny pociagiem, po raz pierwszy od lat na tarsie torun sierpc, dziwi mnie tylko sklad lokomotywa + 1 wagon, dlaczego tu nie ma szynobusow?? p.s. no i 2 pociagi dziennie!! ale frekwencja na kursie 15.34z Torunia spora.
KLODEX
2005-01-23 09:37:32 - ZAMKNĄĆ pKp I ZROBIĆ TAM DYSKOTEKE CAŁKIEM NIEZŁY LOKAL NIECH KTIŚ O TYM POMYŚLI BO szkoda żeby tam sklepy zrobili papapapa
Miś
2004-11-23 12:20:03 - Ciekawe czym od 1-go grudnia będą jeździć studenci??? I nie tylko do Torunia, ale także do Bydgoszczy czy Poznania? Przecież to bedzie ogromny wydatek jechać Pks-em. Włodarze miasta i powiatu- zróbcie coś z tym!!! Pozdrawiam.
Michal
2004-11-23 09:05:37 - Nie bedzie zadnego połączenia z Sierpca od nowego rozkładu jazdy, wszelkie obietnice to tylko mrzonki, w nowym rozkladzie z Torunia dojedziemy tylko do Lipna, wszelkie połączenia z Sierpca zostaną zlikwidowane, i raczej nie ma zadnych szans na wznowienie jakichkolwiek połączeń
Kubex
2004-07-30 15:08:14 - Tak to prawda ze gdyby rozklad byl inaczej ulozony to napewno by wiecej ludzi jezdzilo pociagami, a teraz czasy sie zmienily ludzie nie lubia byc uzaleznieni od kolei tylko to kolej powinna byc uzalezniona od podróżnych. Liczy się też komfort więc wprowadzenie szynobusów brzmi całkiem zachęcająco do kożystania z usług PKP
truposz
2004-07-29 00:11:56 - ratujta kolej sierpecka!!!
Arczi
2004-07-26 00:18:26 - Studiuje w Poznaniu, linia Sierpc-Torun jest dla mnie ważna pod wzgledem ekonomicznym, bo za bilet do Poznania przez Toruń płacę 14,11zł. Nienawidzę jeździć autobusami nie chce płacić dwa razy drożej!! korzystając z usług PKS relacji Sierpc-Toruń i znowu z buta na PKP bo nie bedę się meczył w zatęchłym Autosanie. Ludzie co wy robicie z tą koleją!!!!!!
Krzysztof Rytel
2004-07-25 10:06:10 - 22 lipca zanioslem marszalkowi Struzikowi projekt rozkladu i udalo mi sie odbyc rozmowe. Powiedzial, ze w nastepny piatek bedzie podpisywal umowe z PKP dotyczaca spolki samorzadowo - kolejowej. Wykorzysta ten moment do nacisku w sprawie linii Nasielsk - Sierpc. Przy okazji zlozylem nasza analize informacji na temat linii, rozdawanej przez pana Marszalka na spotkaniu. Wyliczylismy cztery oszustwa, ktore sie tam znalazl. Np. w porownaiu ekonomicznym miedzy pociagami a komunikacj aautobusowa, w obu przypadkach wzieto te same przychody, mimo ze w tabelea ponizej pokazano ze liczba pasazerow spadla o polowe! Rowniez jako koszt wozokilometra autobusu podano 2,30 zl, podczas gdy sam koszt druzyny konduktorskiej (tak, tak - w kazdym autobusie jezdzi az dwoch konduktorow) - 2.60 zl. Prawdopodobnie podano koszt samego taboru. Krzysztof Rytel - Centrum Zrownowazonego Transportu http://www.fz.eco.pl/czt/
Załoga URSUS (Krzysiek K., Marcin M., Andrzej K.)
2004-07-25 08:53:04 - Mam nadzieję, że od września znów ruszą pociągi, bo zawiesiliście ukochaną linię wszystkich warszawskich miłośników kolei, drodzy pekapowscy urzędnicy ( wiecie jak was lubimy...). Wszak to jedyna linia spalinowa tak blisko Warszawy. Poza tym ja jak i większość miłośników stawiałem tu pierwsze kroki jako fanatyk kolei, Sierpc był dla wielu z nas celem pierwszych wypraw kolejowych, to tu się robiło pierwsze zdjęcia, i wrcało się o zachodzie słońca z piwkiem Sierpeckim w ręku przy okienku w piętrusie. Może to już nie te czasy co kiedyś gdy piętrusy ciągneły Oelki (parowozy Ol49)..., ale SIERPC nadal pozostaje dla wielu z nas miejscem szczególnym, i mam nadzieję że przy naszym wspólnym wysiłku, my, czyli mieszkańcy, miłośnicy, kolejarze, i lokalni samorządowcy (przed którymi chylę czoła za włożony w sprawę wysiłek) pojedziemy jeszcze pociągiem do SIERPCA!!! LINIA NASIELSK-SIERPC: 19.10.1925- 01.06.2004 - oby ta druga data znikła już wkrótce!!!
CeZeT
2004-07-23 23:19:17 - Jak ktoś ma ochotę przyłączyć się do akcji ratowania połączenia Sierpc-Nasielsk oraz Sirepc-Toruń, to prosimy o kontakt z nami. Jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim będzie dobrze i w wielu sprawach można pomóc: Centrum Zrównoważonego Transportu ul. Nowogordzka 46 lok. 6 00-695 Warszawa mail.: wojteksz@tarchomin.pl
jumbo
2004-07-22 22:06:05 - a może z drugiej strony-gdyby nie struzik,to pociąg do nasielska nadal by jeździł?
koko
2004-07-22 15:50:39 - żeby nie struzik to byśta gó...no dostali
Sierpczak
2004-07-22 09:32:30 - Czemu ja mam jezdzic pociagem do Nasielska lub Torunia wolal bym jezdzic do warszawy a niemoge bo radniamowia ze niema pieniedzy!! a jezdza samochodami z pare MILIARDOW Zl.. i krzycza ze nie ma ja kasy !!!
mlodsza
2004-07-21 23:05:58 - Ja niestety takich czasow nie doczekalam :( ;(
mieszkaniec Sierpca
2004-07-21 21:26:45 - Wkońcu ktoś sensownie pomyślał.Ten widok niszczejącego i opustoszałego dworca był okropny.Pamiętam jak kiedyś ta stacja tętniła życiem.Pełno pociągów i to nie tylko te trasy jak dziś ale np. jeździły tędy pociągi na trasie Warszawa-Kołobrzeg
Administrator serwisu nie odpowiada za treść komentarzy zamieszczonych na tej stronie przez internautów
|