|
Szynobus manewrujący na stacji w Sierpcu. Zdjęcie od strony ul. Staszica w październikowe przedpołudnie 2014 r. |
|
Od początku sierpnia działa system śledzenia pociągów i informacji pasażerskiej na dwóch liniach kolejowych: nr 27 (Nasielsk - Sierpc) oraz nr 33 (Sierpc - Płock - Kutno). Wystarczy na swoje urządzenie ściągnąć aplikację tropKM, aby sprawdzić czy pociąg, na który czekamy, przyjedzie zgodnie z planem. Ten pilotażowy system związany jest z realizacją europejskiego projektu RUMOBIL, którego jednym z partnerów jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
- Stawiamy na innowacyjne rozwiązania, także te technologiczne i organizacyjne. Dziś większość z nas praktycznie nie rozstaje się z telefonem czy tabletem, a możliwość sprawdzenia przez aplikację tropKM, gdzie aktualnie znajduje się nasz pociąg to duże udogodnienie. Bogata oferta, komfortowy tabor, wysoka jakość usług to wszystko sprawia, że Koleje Mazowieckie to dziś najprężniej działająca regionalna spółka kolejowa w kraju. Systematycznie wspieramy jej rozwój, co roku przeznaczając na ten cel blisko ćwierć miliarda złotych - mówi marszałek Adam Struzik.
Jak to działa?
Podróżny za pośrednictwem aplikacji "Sklep Play" (system Android) może pobrać na swój smartfon/tablet aplikację tropKM. Można ją pobrać również na urządzenie posiadające system IOS. Po zainstalowaniu aplikacji, pasażer otrzymuje dostęp do systemu śledzenia pociągów poruszających się po linii kolejowej nr 27 (Nasielsk - Sierpc) oraz nr 33 (Sierpc - Płock - Kutno), a także do wyszukiwarki połączeń wszystkich pociągów KM.
- To nowoczesne i bardzo wygodne rozwiązanie dla naszych pasażerów. Za pomocą kilku kliknięć mogą sprawdzić, gdzie aktualnie znajduje się ich pociąg. System został uruchomiony pilotażowo i przez dwa kolejne miesiące będziemy zbierać opinie i uwagi jego użytkowników. Chcemy rozwijać system informacji pasażerskiej, a ten projekt będzie, mam nadzieję, przykładem dobrej praktyki, którą będziemy kontynuować rozszerzając o kolejne linie obsługiwane przez pociągi Kolei Mazowieckich - mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Zasady działania systemu RUMOBIL są proste. System jest oparty na urządzeniach GPS, a pasażerowie otrzymują dostęp do aplikacji na urządzenia mobilne oraz dostęp do strony www z urządzeń stacjonarnych. RUMOBIL pozwala na ustalenie aktualnej lokalizacji pociągu. Podróżni mają dostęp do interaktywnej mapy, gdzie mogą zobaczyć aktualną pozycję pociągu wraz z informacją o jego numerze, relacji oraz aktualnej prędkości z jaką się porusza (pozycja jest aktualizowana automatycznie co 15 sekund). System umożliwia także określenie wielkości opóźnienia pociągu (jeżeli występuje), opis taboru i utrudnień na linii. Dodatkowo pasażer ma możliwość sprawdzenia aktualnego rozkładu jazdy pociągów.
Infokioski
W budynku Starostwa Powiatowego w Sierpcu oraz na dworcu kolejowym w Płocku zostały umieszczone infokioski, które umożliwią pasażerom dostęp do informacji przydatnych przy realizacji podróży pociągami Kolei Mazowieckich. Urządzenia wyposażone są w duży ekran dotykowy, tradycyjną klawiaturę umożliwiająca nawigowanie i poruszanie się po wyświetlonej stronie. Posiadają dokładnie te same funkcje i zasadę działania, co aplikacja na urządzenia mobilne. Dodatkowo, po kliknięciu na jedno z trzech umieszczonych na samej górze logotypów (Mazowsza, Kolei Mazowieckich oraz Programu Interreg), użytkownik kiosku ma możliwość przeglądania oficjalnej strony internetowej tych podmiotów i instytucji.
Kioski przystosowane są również do obsługi przez osoby niepełnosprawne (np. poruszające się na wózkach inwalidzkich). Czarny guzik, z zaznaczonymi strzałkami "góra - dół", umiejscowiony po lewej stronie kiosku, umożliwia podnoszenie lub opuszczanie urządzenia w celu dostosowania do ergonomicznej pracy przez użytkownika.
System RUMOBIL przez najbliższe dwa miesiące będzie poddawany testom. Wszelkie uwagi, nieprawidłowości w działaniu aplikacji czy infokiosków można zgłaszać pod adresem rumobil@mazovia.pl