|
Odczyt prof. dr hab. Grzegorza Radomskiego w sierpeckim oddziale TNP, 27.03.2019 r. |
|
Sierpecki oddział Towarzystwa Naukowego Płockiego zaprosił sierpczan w środowe popołudnie 27 marca 2019 r. do Ratusza MWM na odczyt prof. dr. hab. Grzegorza Radomskiego. Tematyka dotyczyła zagadnień edukacji w polskiej myśli politycznej po 1989 roku.
Spotkanie otworzyła przewodnicząca sierpeckiego oddziału dr Bogumiła Dumowska, która powiedziała m.in., że zarówno odczyt, jak i wydarzenia ostatnich tygodni (zapowiedzi strajku nauczycieli) to doskonała okazja do rozmowy o kondycji współczesnej szkoły.
Grzegorz Radomski jest sierpczaninem, politologiem i historykiem, doktorem habilitowanym, profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, nauczycielem historii w sierpeckim Liceum Ogólnokształcącym. Autor kilku monografii i współredaktor opracowań zbiorowych. Opublikował kilkadziesiąt artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół współczesnej polskiej myśli politycznej, nacjonalizmu i samorządu terytorialnego.
Profesor rozpoczął swoją wypowiedź od wyjaśnienia źródeł służących badaniu myśli politycznej, a są to oprócz tradycyjnych publikowanych materiałów, jak książki, druki partii politycznych czy prasa, także publikacje i portale internetowe, a zwłaszcza media społecznościowe, z których najpopularniejsze to Facebook czy Twitter. W dalszej części wykładu można było usłyszeć charakterystykę najważniejszych koncepcji programowych dotyczących edukacji w polskiej polityce po 1989 roku. Profesor omówił wizję edukacji w programach partii konserwatywnych, chadeckich, ugrupowań liberalnych, radykalnych, środowisk narodowych, Polskiego Stronnictwa Ludowego, nurtu socjaldemokratycznego, a także anarchistycznego i alterglobalistycznego.
Dalszą część spotkania wypełniła dyskusja z udziałem publiczności, a zwłaszcza nauczycieli, zarówno na co dzień odpowiedzialnych za edukację, jak i emerytowanych. Dyskusję zakończono smutną refleksją o fatalnej kondycji polskiej szkoły, zarówno w kwestii programowej, jak i tej dotyczącej finansowania oświaty.