|
Lokomotywa 754 026-3 dzierżawiona przez PKP Intercity od Kolei Czeskich wyjeżdża ze stacji Kuźnica z pociągiem EIC 1541 Jantar relacji Warszawa Zachodnia – Hel. Takie lokomotywy planowane są do obsługi pociągu TLK Flisak, 25.06.2019 r. |
|
|
Tor między Sierpcem a Szczutowem po remoncie, 5.10.2021 r. |
|
|
Tor między Sierpcem a Szczutowem po remoncie, 5.10.2021 r. |
|
|
Tor między Sierpcem a Szczutowem po remoncie, 5.10.2021 r. |
|
|
Tor między Sierpcem a Szczutowem przed remontem, 27.05.2021 r. |
|
|
Tor między Sierpcem a Szczutowem przed remontem, 27.05.2021 r. |
|
Niedziela 12 grudnia 2021 roku będzie niezwykle ważnym i wspaniałym dniem w historii sierpeckiego węzła kolejowego, bowiem tego dnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów, od którego spółka PKP Intercity uruchomi pociąg TLK Flisak relacji Gdynia Główna - Katowice - Gdynia Główna kursujący przez Sierpc. Będzie to powrót połączeń dalekobieżnych w węźle sierpeckim po 25 latach. Ostatnim był pociąg pośpieszny relacji Gdynia Główna - Łódź Kaliska - Gdynia Główna, który kursował do połowy roku 1996, a w Sierpcu zatrzymywał się w godzinach nocnych. Teraz nasze miasto uzyska dzienne połączenie z Trójmiastem, Łodzią, Częstochową, Katowicami i innymi miastami. Poniżej przedstawiamy rozkład jazdy powyższego pociągu:
Relacja Gdynia Główna - Katowice
Relacja Katowice - Gdynia Główna
Polska kolej w ostatnich latach na szczęście powoli podnosi się po kryzysie, który nastąpił w latach dziewięćdziesiątych XX wieku i pierwszej dekadzie XXI wieku, kiedy to tylko likwidowano połączenia, czego nie uniknął również Sierpc. Pociąg TLK Flisak sprawi też, że po 21 latach wróci ruch pasażerski na odcinek Sierpc - Brodnica, po którym ostatni planowy pociąg osobowy przejechał 2 kwietnia 2000 roku. Wprawdzie będzie to tylko jedna para pociągów, ale lepsze to niż nic. W lecie bieżącego roku spółka PKP PLK, będąca zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce przeprowadziła gruntowny remont 12 kilometrów toru między Sierpcem a Szczutowem, który był w fatalnym stanie - prędkość jazdy pociągów wynosiła 20 km/h, a po remoncie będzie to 80 km/h, co było warunkiem niezbędnym do uruchomienia sensownego połączenia pasażerskiego. Pociąg TLK Flisak między Brodnicą a Sierpcem będzie jechał ze wspomnianą prędkością 80 km/h, a między Sierpcem a Płockiem 70 km/h. Na tyle obecnie pozwala stan torów. Nie są to może zawrotne prędkości, ale połączenie i tak będzie bardzo korzystne, w porównaniu do przewoźników autobusowych. Wiele osób mieszkających i pochodzących z Sierpca uzyska naprawdę korzystne połączenie zarówno z Północną, jak i z Południową Polską. Uważam, że było ono bardzo potrzebne i wierzę, że będzie cieszyło się dużym zainteresowaniem sierpczan.
Pociąg TLK Flisak będzie składał się z 3 wagonów drugiej klasy prowadzonych między Gdynią a Płockiem przez czeską lokomotywę spalinową serii 754, nazywaną " Nurkiem", dzierżawioną przez PKP Intercity od Kolej Czeskich, a między Katowicami a Płockiem przez polską lokomotywę elektryczną serii EU/EP07. Rozkład jazdy jest tak skonstruowany, że do Płocka pociągi z Katowic i Gdyni przyjeżdżają w jednym czasie i wtedy nastąpi wymiana lokomotyw. Lokomotywa spalinowa przejmie skład od elektrowozu i wróci do Gdyni, a elektrowóz przejmie skład od spalinówki i wróci do Katowic.
Rozkład jazdy spółki Koleje Mazowieckie w węźle sierpeckim pozostanie bez większych rewolucji. Obecna dosyć dobra liczba połączeń zostanie utrzymana. Między Sierpcem a Płockiem uruchamianych będzie w dni powszednie 10 par pociągów, z czego 9 kursować będzie do i z Kutna. Między Sierpcem a Nasielskiem w dni powszednie jeździć będzie 6 par pociągów, z czego 2 pary do Nowego Dworu Mazowieckiego i 2 pary do Tłuszcza. Dodatkowo kursować będzie 1 para pociągów relacji Sierpc - Raciąż - Sierpc. Szczegółowy rozkład jazdy pociągów można znaleźć TUTAJ.
Niestety bez ruchu pasażerskiego pozostanie czwarty kierunek wychodzący z Sierpca, a więc odcinek Toruń - Sierpc. Ruch pasażerski w postaci aż jednej pary pociągów został zawieszony w marcu 2020 roku - jak stwierdził to Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego i wykonujący połączenie przewoźnik Arriva z powodu epidemii COVID 19. Istniały szanse na powrót połączeń od 12 grudnia 2021 r., nawet w planowanym rozkładzie jazdy widniały 4 pary pociągów relacji Toruń Główny - Sierpc - Toruń Główny i to w dosyć korzystnych godzinach, ale niestety w związku z trudnościami w organizacji kolejowych połączeń pasażerskich na terenie Województwa Kujawsko - Pomorskiego na chwilę obecną reaktywacja połączeń na linii toruńskiej niestety nie dojedzie do skutku. Podobno są szanse od kwietnia 2022, ale jak to będzie czas pokaże. Oby się udało ponieważ połączenie z Toruniem również byłoby bardzo potrzebne. Wtedy węzeł sierpecki wróciłby do dawnych, dobrych czasów kiedy to pociągiem pasażerskim można było wyjechać we wszystkich czterech kierunkach. Na chwilę obecną pozostaje cieszyć się i korzystać z pociągu TLK Flisak.