|
Linia kolejowa Sierpc-Brodnica będzie przystosowana do szybkich pociągów, ale to wymaga zastosowania szyn bezstykowych, takich, że w czasie jazdy nie usłyszymy stukotu kół, jak do tej pory bywało. Do tego wszystkiego potrzebna jest maszyna (na fotografii). Jest to mobilna zgrzewarka szyn, która precyzyjnie je łączy. Jak widać tor już ułożony, ale nie obsypany. Okolice Szczutowa, sierpień 2021 r. |
|
|
Prace torowe. Na fotografii ostatnia kosmetyka toru przed ustawieniem geometrii i profilu torowiska, lipiec 2021 r. |
|
|
Ostateczna kosmetyka podłoża wykonana, a teraz geometria. Tor musi spełniać normy pionu i poziomu, aby pociągi mogły rozwijać duże prędkości i bezpiecznie pokonywać zakręty. Na fotografii zespół geodetów i maszyna ustawiająca tor, sierpień 2021 r. |
|
|
Torowisko w okolicy Szczutowa położone jest na terenach podmokłych, nic dziwnego, że podkłady metalowo-betonowe uległy silnej korozji, sierpień 2021 r. |
|
Od czerwca 2021 roku na północnym odcinku linii kolejowej nr 33 z Sierpca do Brodnicy trwają prace rewitalizacyjne, które pozwolą na przywrócenie w tym rejonie ruchu pasażerskiego. Po latach marazmu, stopniowej dewastacji torowiska, remont daje nadzieję na ożywienie ruchu kolejowego w tym rejonie oraz na uruchomienie kolejnych połączeń, wszak Sierpc zmaga się z poważnymi trudnościami w komunikacji nie tylko kolejowej.
Trwająca renowacja torowiska niezbędna jest, by mógł tędy przejechać bezpośredni pociąg PKP Intercity do Trójmiasta w relacji Katowice - Gdynia Główna oraz Gdynia Główna - Katowice (przez Płock, Sierpc, Rypin, Brodnicę, Grudziądz).
Jak czytamy na stronach www.rynek-kolejowy.pl:
Choć PKP Intercity nie informują jeszcze o siatce połączeń, która wejdzie w życie w grudniu tego roku i będzie funkcjonować przez kolejnych dwanaście miesięcy, Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że zamierza zlecić temu przewoźnikowi uruchomienie kursu z Katowic do Gdyni przez Płock, Brodnicę i Grudziądz. Oznacza to nie tylko przywrócenie obsługi dalekobieżnej dwóch ostatnich spośród wspomnianych miast, ale też otwarcie po wieloletniej przerwie ruchu pasażerskiego na północnym odcinku linii nr 33 - z Sierpca do Brodnicy. Resort zapewnił nas niedawno, że zarządca infrastruktury przeprowadzi tam prace, które mają poprawić parametry techniczne, a przede wszystkim dopuszczalną prędkość na tym niewykorzystywanym przez PKP Intercity szlaku.
Renowacja około 30-kilometrowego fragmentu z Sierpca do Rypina, która według planu, trwać ma do końca września 2021 roku, obejmuje m. in. ułożenie nowego torowiska, zaś na odcinku około 12 kilometrów wymienione zostaną szyny i podkłady oraz oczyszczona i uzupełniana podsypka.
Efekt prac ma być imponujący: dopuszczalna prędkość pociągów wzrośnie z 20 do 80 km/godz. Powinno to zapewnić czas przejazdu z Sierpca do Rypina w około pół godziny.
Regularny ruch pasażerski pomiędzy Sierpcem a Brodnicą prowadzony był do 2000 r. W kolejnych latach z odcinka korzystały wyłącznie nieliczne pociągi specjalne. Linia nr 33 na północ od Płocka jest niezelektryfikowana. Do Sierpca od 2007 r. docierają codzienne pociągi Kolei Mazowieckich z Kutna. Z Sierpca pojechać można także do Nasielska, ale węzeł w ostatnim czasie stracił na znaczeniu. W zeszłym roku zlikwidowane zostały bowiem ostatnie kursy do Torunia przez Skępe i Lipno.
Kolejny ważny krok dla sierpeckiego kolejnictwa, to renowacja zabytkowego dworca, na którą czekamy już od wielu lat. Czy marzenie wielu sierpczan i podróżnych w końcu się ziści?
Z kart historii
Linia kolejowa nr 33 Kutno-Brodnica wybudowana została w latach 1922-1938, a zelektryfikowana częściowo w latach 1980 i 1984. Pierwotnie pomiędzy Sierpcem a Rypinem powstała linia wąskotorowa (600 mm). W 1922 r. oddano do użytku odcinek wąskotorówki Sierpc - Szczutowo o przebiegu zbliżonym do późniejszej linii normalnotorowej, a dnia 15 listopada 1929 r. odcinek Szczutowo - Rypin, prowadzący jednak - odmiennie w stosunku do dzisiejszej linii - przez Skrwilno i Okalewo. Decyzja o budowie linii w latach 30. - analogicznie, jak w przypadku odcinka Sierpc - Toruń na linii kolejowej nr 27 - miała swoje uzasadnienie we względach obronnych, umożliwiając lepsze połączenie centrum kraju z Pomorzem.
W okresie 1935-1937 zbudowano linię normalnotorową pomiędzy Sierpcem i Brodnicą. Budowę całego odcinka (55,4 km) rozpoczęto w 1935 r. na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 18 kwietnia 1935 r. Wskutek ukształtowania terenu budowa wymagała przeprowadzenia znacznych robót ziemnych. W 1936 r. wykonano prace ziemne i betonowe przy budowie podtorza. Wykonano montaż przęseł mostu przez Drwęcę pod Brodnicą, zamontowano urządzenia liniowe łączności telefonicznej i telegraficznej oraz zbudowano ok. 40% budynków służbowych. Oprócz tego wzniesiono m. in. most przez Skrwę pod Sierpcem. Budowę linii zalicza się do najważniejszych osiągnięć krajowego kolejnictwa w 2. połowie lat 30. XX wieku. Uroczyste otwarcie linii Sierpc - Brodnica nastąpiło 25 września 1937 r.
W Galerii zdjęć na Sierpc OnLine posiadamy szczegółową fotograficzną dokumentację rewitalizacji linii nr 33 z Sierpca przez okoliczne miejscowości wraz z fachowym komentarzem do nich. Te i inne zdjęcia dotyczące historii PKP to zasługa Tao, który od wielu lat przysyła nam fotograficzne perełki.
Galerię zdjęć Sierpc OnLine tworzą sierpczanie - pasjonaci fotografii. Funkcjonuje od początku istnienia Sierpc OnLine, czyli od ponad 20 lat.
Za wszystkie przesłane zdjęcia serdecznie dziękujemy!
Źródło informacji: www.rynek-kolejowy.pl, https://pl.wikipedia.org